neděle 17. listopadu 2013

Jsou NS-nizozemské dráhy stejné jako ty české?

NS – Nederlandse spoorweg, je rovněž státním podnikem, který má po celé zemi monopol na dopravu lidí a zboží po kolejích. Tak jako v Čechách a na Moravě se jedná o obrovskou firmu, co stále hledá výmluvy, proč něco nefunguje, proč se musí zdražovat a na druhé straně se „bijí v prsa“ kolik lidí a zboží ročně přepraví. Prostě to samé, co české dráhy. Jen vyměňte název firmy v novinových titulcích a je to! Místo CD, čtěte NS! Ale zpět do Nizozemska. Jako turista bez auta, se určitě již záhy po vstupu do země setkáte se službami NS. Pokud přiletíte letadlem do Amsterdamu, můžete okamžitě sjet eskalátory na nástupiště NS. Jízdenku si ale musíte koupit již v příletové hale v automatu. NS dráhy šetří na každém kroku, a tak pokladny nahradily z 90% automaty. Na Schipholu (letiště Amsterdam) naštěstí automat mluví i anglicky a německy, ale pokud jste přistáli třeba v Maastrichtu nebo Eindhoevenu, tam je automat ryze lokální a mluví pouze holandsky. Takže aktivujte nejen svoji kreditní kartu, ale i svoje znalosti jazyků. Na druhou stranu je automat velice štědrý a nabídne Vám obrovskou škálu možností. Jaký lístek a za kolik si nakonec koupíte záleží jen a jen na Vás a Vašich jazykových schopnostech. Mé doporučení je „enkele reis“ (jednosměrná jízdenka) volwassen (dospělí). Pokud víte, že se během 24 hodin budete vracet, můžete si koupit dagretour (denní zpáteční), ale pozor platí pouze 24 hodin. Na druhou stranu, pokud podniknete krátký výlet do okolí je finančně mnohem výhodnější než jednosměrná jízdenka. Jízdenka je buď přímo označena automatem a nemusíte ji dále „znehodnocovat“ v turniketu nebo je bez data a času a musíte si ji označit v turniketu. Pokuty ve vlaku jsou opravdu vysoké a nelze si u průvodčího koupit standardní lístek. Ten prodává jen jízdenku s přirážkou (pokutou). V dopravní špičce je sice minimální šance jej potkat, protože i průvodčí je člověk a nechce se „rvát“ davy, takže v klidu počká, až špička opadne, a teprve pak zvolna prochází vlakem. Takže lístek už máme. No, za předpokladu, že máte tu správnou platební kartu. Ne všechny karty jsou automatem vítány a na mince a bankovky zapomeňte. Teď bychom se měli rozhodnout, kterým vlakem pojedeme. V nabídce je několik možností: stoptrein (osobní vlak), sneltrein (rychlík), Fyra (ekvivalent českého pendolína), Thalys (super rychlý vlak do Paříže). Stoptrein (osobní vlak) jezdí relativně pravidelně, každých 15-20 minut a staví na každé zastávce. Občas jej nazývají i Sprinter... příměstský vlak. Pozor, nemá vždy toalety a pokud cestujete např. z Haagu až do Bergen op Zoom (cca 2,5 hodiny) můžete mít problém. Pak není od věci někde vystoupit a dojít si, kam potřebujete, a v klidu nastoupit na další vlak. Jízdenky jsou poze časově označeny (místo nástupu a čas/den), takže máte 24 hodin na to docestovat do místa určení. Sneltrein (rychlík) má stejnou cenu jako osobní vlak, ale nestaví všude. Je třeba se předem informovat, zda stanice, kam jedete, je jeho zastávkou. Velikost města nebo obce nehraje v tomto směru příliš roli. I Nizozemské dráhy jsou konzervativní a řídí se velikostí osad v okolí stanic z období konce 19.století. Pokud při cestě zjistíte, že vlak na Vaší stanici nestaví, můžete vystoupit dřív, pak je to v ceně jízdného nebo později, pak si ovšem musíte koupit jízdenku zpět. Vlaky Fyra (ekvivalent českého pendolína) mají jinou barvu vagonů (šedo-růžové pruhy) a jsou v interiéru luxusnější. To samozřejmě znamená, že je zde příplatek k jízdnému. Vlaky nestaví všude. Pouze ve velkých městech a ostatní osady míjí po svých vlastních tratích. Ty jsou postaveny tak, aby vlak mohl jet rychleji a mnohem časově efektivněji. Stinnou stránkou je jejich kvalita. Tak jako české dráhy koupili svá pendolína od italské firmy, i vlaky Fyra pochází od Italů. Při posledním hloubkovém šetření na nich našli odborníci 28 závažných závad. Vlaky co chvíli zůstanou bez „ohlášení“ stát uprostřed luk a polí. Občas „jen-tak“ stojí hodinu v tunelu před Rotterdamem nebo Amsterdamem. Nikdo není zatím schopný odhadnout, kdy vlak sám od sebe zastaví a proč. Pokud jej chcete využít k cestě na letiště, promyslete si další kroky...za extra příplatek k jízdnému, můžete nečekaně řešit i otázku koupě nové letenky. Pokud vše funguje, jak má, jste z Rotterdamu na Schipolu (letiště Amsterdam) za 23 minut. To je skvělé, normálně tam vlakem jedete více než hodinu a půl. Ale pokud zůstanete někde nečekaně stát....minuty plynou a letadlo odlétá. Vlaky Fyra mají jezdit až do Bruselu, ale Belgičané je odmítají v posledních měsících zařadit do jízdních řádů, protože na ně není spolehnutí a belgické dráhy nechtějí platit zpět jízdné a dohadovat se s pasažery. Dalším a snad nejluxusnějším druhem vlaku je Thalys (rychlovlak mezi Amsterdamem a Paříží). Tady platí speciální ceník a jízdenku s místenkou je třeba si koupit pár dní předem. Vlak staví pouze v Amsterdamu, Schipolu (letiště Amsterdam), Rotterdamu, Antwerpách (Belgie), Bruselu (Belgie), Paříži (Francie). Vlak jezdí spolehlivě a relativně na čas. Luxus na palubě je zajištěn. Železniční síť je v Nizozmsku hustá a pokud necestujete zrovna do provincie Zeeland, máte šanci, že najdete vhodné spojení. Vlaky jezdí v pravidelných intervalech 15-20 minut, v dopravních špičkách a ve větších aglomeracích i častěji. Pokud cestujete směrem na jih – provincie Zeeland, tam musíte kombinovat vlak s autobusy, jelikož jzde je mnoho ostrovů a splavných vodních toků, a tak železniční síť je zde opravdu řídká. Avšak pozor v období pozdního podzimu a zimy! Pokud na trať spadne pár lístků ze stromů, vlaky nabírají neskutečná zpoždění a nebo nejedou vůbec. V zimě stačí pár sněhových vloček na výhybce a vlak nejede. Pak se dráhy vymlouvají na nepříznivé klimatické podmínky a okamžitě se srovnávají se Švýcarskem nebo jinými dráhami Evropy, co zrovna nejedou „na čas“. (Paradoxně nikdy neuvedli české dráhy, asi jezdí v zimě porměrně dobře podle jízdního řádu). V tomto období se Vám může stát, že se stanete obětí „nefunkčnosti“ NS a budete muset nouzově přenocovat v místě odjezdu. I tuto situaci Nizozemci šikovně využijí k cviření CO (civilní obrany) a vyšlou do místa „kalamity“ všechny záchranné sbory. Dostanete čaj, zubní kartáček a polní lůžko někde v koutě nádraží. Na pomocné autobusy nečekejte! Ty se tady nepoužívají. Pokud je „výluka“, tak se na dané trati nejezdí. Ani autobus, který relativně kopíruje trasu vlaku, není v plánu. Výluka je uzávěrka a Vy si musíte najít cestu obklikou sám. Tak držím palce a spoléhám na Vaše logistické myšlení: „Kde si koupím lístek, kam dojedu, kde přestoupím, kde přespím.........“

Žádné komentáře:

Okomentovat