Nizozemské umění
Často si klademe otázku, co je nizozemské a co je vlámské umění. Pro
odpověď si musíme jít až do historie a náboženských rozdílů a směrů na
historickém území Nizozemska.
Ačkoliv Jan van Eyck a jeho následovníci působili ve Flandrech (dnešní
Belgie), bývají většinou považováni za nizozemské malíře. Do té doby jednotná
kultura se již ve středověku začala vyvíjet značně odlišně a od poloviny
16.století mluvíme o rozdělění na jižní – katolickou a
severní-protestantskou část. Od té doby se umění jižního Nizozemí pro odlišení
od severního začalo označovat jako vlámské.
Nejznámnějším představitelem vlámského malířství 14.století je Jan van Eyck (1390-1441), který se narodil v Maastrichtu a
zemřel v Bruggách (Belgie). O jeho životě příliš nevíme, ale je jisté, že
určité období působil v Haagu jako dvorský malíř a portrétista, později
odešel na jih, do Belgie. Asi nejznámnějším plátnem van Eycka je Svatba
Arnilfiniů (k vidění v National Gallery Londýn). Obraz je ve
skutečnosti dvojpoprtrétem mladého páru a okamžiku jejich zásnub. I tento
moment je parodox, jelikož obraz byl velice drahý a málokdo si mohl dovolit
nechat vymalovat svoji dceru v okamžiku jejích zásnub. Dalším přínosem
obrazu je zachycení dobové módy a kultury bydlení. Nad zrcadlem je letopočet
1434 a celá scéna zobrazuje prolínání dvorské kultury a střízlivého městského
stylu ranně kapitalistické společnosti.
Dalším mistrem štětce a symboliky je Hieronymus
Bosch (1450-1516). Jeho obrazy jsou plné symboliky a dnes vše, co obrazy
zachycují a vyjadřují, plně nechápeme.
H.Bosch se narodil roku 1450 v Severním Brabandu ve městě Den
Hertogenbosch (Den Bosch) a tam také 1516 zemřel. Několik obrazů bylo
namalováno pro katedrálu St.Jan v Den Boschi, ale v období obrazoborectví
byly většinou zničeny. Většina pláten se týká náboženské tématiky a je spjato
s katolickou církví.
H.Bosch pravděpodobně namaloval obraz Posledního
soudu, který je dnes k vidění ve Vídni (Galerie der Akademie der
Künste). Na střední a pravé desce vidíme velké množství detailů a převládá zde chaos,
který přiřkl H.Bosch pouze peklu. Na levé desce, podle přání objednavatele
krále Filipa, je ráj a tam panuje řád. V oblacích sedí Bůh Otec a pod ním
bojuje zlo s dobrem. Paže Ježiše
Krista symbolizují váhy spravedlnosti a pak už zbývá jen pohled na lidstvo a
jejich hříchy. Lidé jsou tím nejkrutějším způsobem mučeni a masakrováni. Nikde
není úniku: lidé jsou nabodáváni a opékáni, rozemíláni a pronásledováni ptáky
se špičatými zobáky či odsouzeni k absurdním činům. Rozdíl mezi peklem a
rájem nemohl být výraznější. Ráj má strukturu a je prostě nudný. Žádný hororový
výjev.
Noční hlídka (Rijksmuseum Amsterdam, 379 x 453cm) od
mistra Rembrandta van Rijn (1606-1669)
představuje překročení uměleckých hranic par excellence, jak formálně, tak i
ikonograficky. Rembrandt zde zachycuje nejen skupinovou fotografii (dala by se přirovnat k dnešní
školní fotografii), ale i historii. V dnešní
době by již tolik zakázek neměl, jelikož většinu jeho děl by nahradila pasová
nebo skupinová fotografie.
Označení Rembrandtova obrazu Noční hlídka je vlastně nepřesné, jelikož
nezachycuje žádný noční výjev. Na obraze vidíme setninu setníka F.B.Cocqa a
jeho poručíka W.van Ruytenburcha. Obraz vznikl na objednávku a každá osoba
musela zaplatit určitou částku. Podle sumy, kterou dotyčný zaplatil, je na
obraze namalován. Více peněz, větší postava a více vpředu. Finálně je na obraze
více osob, než kolik jich za portrét zaplatilo. Celkový dojem z obrazu je
trochu chaotický a nerealistický. V porovnání se skupinovými portréty té
doby nevypadá Noční hlídka příliš reprezentativně. Skupina je nejednotně
oblečena a každý stojí, kde chce (pdle
toho, kolik zaplatil). Prý existovaly menší kopie o velikosti velké fotografie
pro každého platícího zákazníka.
Vincent van Gogh (1853-1890) byl vyjímečný malíř a blázen.
Maloval neotřelé motivy krajiny, bytové interiéry i portréty. Za svého života
prodal pouze jeden jediný obraz, i když jich namaloval více než 700. Nikdo jej
neznal a nikdo si u něj nic neobjednával. Aby na sebe upoutal pozornost,
jednoho dne si uřízl spodní část ucha. Jediným jeho finančním mecenášem byl
jeho bratr Theo.
Obraz Ložnice v Arles
(Rijksmuseum, Amsterdam) byl změněn přes noc z optimisticky laděného
interiéru na prostor jednoduše a klidně, až příliš prostě, barevně laděný. V dopise
bratrovi napsal: ...je tady zlomená červeň
podlahy, jedovatá chrómová žluť židle a krvavě rudá pokrývka na posteli... Vincent
byl za svůj život díky svým halucinacím několikrát hospitalizován na
psychiatrii a dlouhodobě léčen. Umělecký svět jej, bohužel, pochopil a docenil
až po jeho smrti. Obraz s Mečíky překonal v roce 1987 všechny rekordy
a byl prodán za 49 milionů liber.
Rijksmuseum nazvalo několik sálů „ Eregalerij“ (čestná galerie), kde visí
všichni z top 10 nizozemského malířství ... Jan van Eyck, Jan Vermeer,
Rembrandt van Rijn a další. Nejen museum žije znovuotevřením, ale i celý
Amsterdam se snaží o P.R. muzea. Nejznámější nizozemský obchodní dům Bijenkorf
(obdoba anglického The Harrod´s) vyzdobil své výlohy v duchu uměleckých
sbírek muzea a královna Beatrix je slavnostně 15.dubna 2013 odhalila. Vše zve k návštěvě
a nabízí nevšední umělecké zažitky.
Rijksmuzeum najdeme na ulici Museumstraat 1, 1071 CJ Amdsterdam nebo se můžeme
virtulně pokochat na www.rijksmuseum.nl
.
Hned přes náměstí stojí další významná galerie – Van Gogh Museum, jež je
výhradně věnováno dílům Vincenta van Gogha (1853-1890). Tato galerie nabízí
nejucelenější sbírku jeho děl a vše je vkusně a edukativně doprovázeno popisem
jeho soukromého života, jež měl nezanedbatelný vliv na jeho tvorbu. Více
informací najdete na www.vangoghmuseum.nl
Když už jsme se pokochali galeriemi v Amsterdamu, můžeme vlakem
vyrazit do Den Haagu, kde najdeme druhou
nejznámější galerii země Mauritshuis. Ta bohužel na více než rok uzavřela své
dveře, aby uvnitř mohla nerušeně proběhnout důkladná modernizace a rekonstrukce
historické budovy. Nejznámější plátna se „přestěhovala“ do městského muzea,
t.j. jen přes ulici. Zbytek se dočasně ubytoval ve skladech. Mauritshuis je
především domov děl Jana Vermeera a jeho „Dívka
s perlou“ se stala před lety oficiálním logem galerie. Mauritshuis se
nachází v těsném sousedství parlamentu a Haagského hófu. Tak se můžeme pokochat
nejen uměním uvnitř, ale i architekturou budov a i trochu nasát atmosféru vládních
orgánů. Více o sbírkách a možnostech návstěvy najdeme na www.mauritshuis.nl. V tento moment si
nemohu odpustit informaci o manželce bratra prince Maurice (česky Mořice). V té
době se na Haagském dvoře pohybovala česká princezna Markéta, o které se
říkalo, že do Nizozemí přineska kulturu a dvorské mravy. Už tehdy Češi
nenápadně ovlivňovali vývoj v Evropě.
Zbytek dojmů z nizozemského umění a kultury nechám na vás, ať
navštívíte sami tuto zem a uděláte si sami obrázek o mistrech štětce a pera.
Jejich plátna rovněž visí ve Vídni, Londýně či v New Yorku.
Žádné komentáře:
Okomentovat