jak si s tím umí poradit!
Obecně se říká, že kdyby nizozemci nepumpovali vodu po tři dny, tak by
většina jejich úzení zmizela pod vodou. Nizozemci sami o sobě říkají, že Bůh stvořil Zemi a oni si postavili
Holandsko.
Je pravda, že v holandštině existuje nepřeberné množství slov na
pojmenování jednotlivých vodních toků a jejich hrází. Při překladu do češtiny
se tato slova „zdrcnou“ na malou skupinku a mnohdy je český výraz nepřesný, ale nic lepšího naše květnatá
čestina neskýtá. Asi se stejným problémem by se potýkal překladatel z laponštiny
při textu o sněhu. Tak se pokusím o maximálně přesné vyjádření a překlad.
Území Nizozemského království z více než 18% pokrývá voda, to je
způsobeno tím, že se Nizozemí rozkládá v deltě hned dvou velkých
evropských řek – Rýna a Maasy. Celá delta byla kdysi jednou velkou bažinou s mnohými
říčními rameny, všude čvachtala voda a nebylo zde moc místa na stavbu měst. Už
G.J.Caesar se u Maastrichtu rozhodl, že dál na sever to nemá cenu jít, jelikož
tam jsou jen bažiny, vlhko, voda, a tak se otočil směrem na Anglii.
Nizozemci záhy přišli na efektevní metodu výstavby ochranných hrází a
vysušování půdy za nimi. Pomalu vysušili blata, zúrodnili půdu a postavili
první osady. I tak neustále měli problémy se spodní vodou. Tak přišli na systém
odčerpávání vody pomocí větrných mlýnů. Oni sami neříkají odčerpávání nebo
pumpování, ale mletí vody. Každý větrný mlýn dokázal „zvednout vodu“ maximálně
o 50 centimetrů, takže jich občas potřebovali několik v řadě, aby dosáhli
na hladinu řeky, která byla někdy i o několik metrů výše. A tak vznikl typický
holandský venkovský kolorit – desítky větrných mlýnů. Tehdy nejvyšší stavby v krajině
byly dobrými orientačními body a nikdo je nepokládal za „znečišťovatele obzoru“
jako my dnes. Ze skupiny 10 větrných mlýnů, 8 pumpovalo vodu a pouze dva byly
určeny k mletí mouky. Dnes staré mlýny nahradily moderní pumpy, které je
postupně vytlačily z krajiny. Pokud jako turista přijíždíte do Nizozemí od
Arnhemu, musíte ujet 57 km po dálnici A15, abyste si mohli vyfotit první větrný
mlýn. To by se v 18.století určitě nestalo.
Ale to je historie. Jak je to s vodou v dnešním Nizozemí?
Dnes je vše v rukou dvou státních organizací, a to Unie van Waterschappen a Rijkswaterstaat (dnes součást Ministerstva
infreastruktury a životního prostředí). Tyto dvě organizece se dnem i nocí
starají, aby voda, jež do země přiteče nebo naprší, byla v přiměřeném množství
odčerpána. Aby voda neohrozila obyvatelstvo a kdyby náhodou k nějaké katastrofě
přeci jen došlo, aby dokázali včas zajistit únikové cesty a odvést obyvatele do
bezpečí. Samozřejmě také minimalizovat škody a zničení země. V případě nebezpečí
je každý občan dle ústavy povinnen
uposlechnout jejich příkazy a podle svých možností jim pomáhat.
Waterschap, česky Vodohospodářská správa, funguje
lokálně a je vždy vázána na určitý počet polderů. Hranice působnosti se úplně
neshodují s hranicemi obcí ani provincií. Jsou dány sítí odvodných kanálů,
vodních cest a dijků. Vždy se jedná o jednu ucelenou jednotku. Jinak by to asi
nešlo. Představte si, že by se dělili se sousedy o hráz, ta by se protrhla
skoro na hranici, jak by se asi dohadovali, kdo za to může a kdo co musí
udělat. Během jejich dohad by voda v polderu stoupala a zaplavovala
majetky obyvatel. Tak je to uděláno jednoduššeji, celý polder je jedna
jednotka.
V čele každého waterschapu stojí dijskgraaf (dijkový hrabě) nebo
watergraaf (vodní hrabě), ale to jen v případě, že v regionu nejsou
žádné důžité dijky. Ten spolupracuje s přestavenstvem - Hoogheemraden. Členové
představenstva mají ze zákona funkce a pravomoci jako radní na městském úřadě a
jsou do svého úřadu voleni. Volby probíhají každé 4 roky a obyvatelé daného
polderu volí jednotlivé zástupce. Zde nehraje žádnou roli politika, ale osobní
image jednotlivých kandidátů. Dnes i dijksgraaf je volen na dobu 6 let. Od roku
2008 volby do waterschapu probíhají digitálně a každý, kdo se chce zúčastnit
může tak učinit z domova. Nejsou tu žádné volební komise a volební
místnosti.
Dnes je v Nizozemí 25 vodohospodářských správ, jež jsou různě velké. Ty jsou pak dohromady
sdruženy do Unie van Waterschappen a samozřejmě spolupracují i s Rijkswaterstaat.
Tyto jednotky jsou základními prvky tzv. poldermodelu. To znamená, že obyvatelé
jednoho polderu musí společně zajistit efektivní správu hladiny vody, zajistit
non-stop odčerpání přebytečné vody do sběrného kanálu, řeky nebo moře. Pod
jejich správu spadá i každodenní čištění odpadních vod a zajištění potřebného
množství pitné vody (rezervoáry s pitnou vodou). Dále musí pečovat o dijky
(hráze), podle pořeby je opravovat, dostavovat či zvyšovat. Samozřejmě
každoročně čistí všechny vodní kanály, stoky a grachty. Dříve museli ještě
pečovat o větrné mlýny, jež čerpaly vodu, ale ty jsou dnes už jen památkami a
patří pod ministerstvo kultury. Všechny tyto úkoly je třeba koordinovat a
seznámit s nimi obyvatele polderu, případně jim přidělit úkoly (např.
noční hlídky na hrázi při povodňovém nebezpečí). Samozřejmě se musí neustále starat
i o přístupové cesty a cyklostezky, které nejsou ve vlastnictví obce nebo jiné
organizace. Silnice musí být sjízdné a kdykoli použitelné v případě nouze.
Obyvatele je standardně využívají ke své každodenní přepravě do zaměstnání či
do školy.
Než stát založil vodohospodářskou zprávu a podložil její pravomoci zákony a
ustanoveními, fungoval skoro stejný model na bázi dobrovolné spolupráce
farmářů, nižších šlechticů a místních obyvatel v polderu. Nejstarší Waterschap
uskupení je Hoogheemraadschap van Rijnland, které v roce 1255 založil hrabě Willem II. van Holland. Tady je vidět,
kolik staletí je již boj s vodou v Nizozemí organizován a regulován.
Každá aktivita a stavba něco stojí. Kde waterschap bere peníze na svoje
činnosti? V Nizozemí je povinná daň z vody, která se dělí na několik
podskupin. Každý obyvatel je povinnen platit daň z odpadních vod a daň z odčerpávání
vody z polderu. Každá vodohospodářská správa má svůj ceník, který se
každoročně mění, podle finančního plánu a počtu obyvatel. Čím více lídí na km²,
tím nižší cena. Čím nižší nadmořská výška, tím vyšší cena (musí se intenzivněji
čerpat, postavit vyšší hráze a je v dané lokalitě větší výškový rozdíl
mezi polderem a řekou). Tuto daň platí všichni obyvatelé, jež v daném místě
bydlí a majitelé nemovitostí jako jsou pole, louky, průmyslové zóny, firemní
pozemky. O odpuštění daně je možno požádat v případě, že Vaše příjmy jsou
trvale pod hranicí životního minima. V Nizozemí je minimum území, kde se
tato daň neplatí. Jsou to především oblasti u německých hranic, kde je
nadmořská výška už v plusových hodnotách a pod nohami máte pevnou zem.
Jako příklad uvedu čísla z Waterschap Hollandse Delta (jižně od
Rotterdamu – např.Barendrecht, Oud Beijeland, Dordrecht, Ijsselmonde) za rok
2013. Tato správa získala na daních 137,5 milionů euro, to znamená, že každá
domácnost v průměru zaplatila 248 euro za rok. T.j. € 0,68 denně nás stojí
bezpečný a suchý život v okolí řeky Maasy. V této lokalitě
spotřebuje jeden obyvatel zhruba 130
litrů vody denně.
Pokud jsou příjmy, musíme zmínit i výdaje organizace. Nejsou to jsou jen
platy a nájmy budov, ale i další investice:
1)
Výstavba
a údržba dijků
2)
Stavba
a údržba nábřeží, jezů, splavů, přehrad
3)
Péče o
vodní cesty, t.j. kanály, stoky, grachty
4)
Péče o
vodní pumpy a čerpací stanice
5)
Péče o
přírodní břehy a nejbližší okolí vodních ploch (pravidelné sekání trávy,
čištění, prořez stromů, nutné úpravy)
6)
Hlavní
péče o stav hladiny vody – tzv. péče „o
suché nohy“ obyvatel
7)
Péče o
čistotu vody. Zajištění pitné vody, vyčištění odpadních vod, provoz čistících
stranic, rozvod a svod vody v potrubí
8)
Péče o
silnice a cyklostezky ve svém vlastnictví. Údržba přístupových cest a zajištění
únikových cest v případě nebezpečí.
Toto je jen v krátkosti o funkci a pozici
vodohospodářské služby v nizozemské společnosti. Více lze najít na
webových stránkách organizace. Další národní organizací je Rijkswaterstaat, který je součástí ministerstva infrastruktury a
životního prostředí (až do roku 2010 se ministerstvo jmenovalo – ministerstvo dopravy
a vody), jež bylo založeno v roce 1798 pod názvam Bureau voor der Waterstaat.
Tato organizace není nijak malá, zaměstnává na 9.000 zaměstnanců a má 10
regionálních, plus několik dalších profilově specifikovaných středisek. Hranice
působnosti jednotlivých regionálních center se neshoduje stoprocentně s hranicemi
provincií a je stanovena podobně jako hranice vodohospodářských správ. I tady
se začíná šetřit a některé provincie mají jedno středisko dohromady. Tak
například středisko Noord-Nederland Rijkswaterstaat spravuje dokonce 3
provincie najednou – Groningen, Friesland a Drente. Hlavní sídlo je samozřejmě
v Haagu.
Rijkswaterstaat má na starosti vodní i pozemní
cesty. Vodní znamená hlavní vodní toky (řeky, kanály, moře, přístavy), kde se
stará o údržbu a hlavně bagrování naplaveného písku, opravuje hráze a
zabezpečuje sběr dat pro bezpečnou plavbu. Samozřejmě neustále sleduje hladinu
vody a včas hlásí případná povodňová či ekologická nebezpečí. Koordinuje lodní
a silniční dopravu – časové harmonogramy otevírání mostů, výstavby nových
tunelů či dalších aktivit zasahujících do plynulého provozu.
V silniční dopravě má na starosti výstavbu a
údržbu dálnic A, silnic 1.třídy – tzv.Rijkswegen N, výstavby mostů, tunelů,
akvaduktů atd. I zde zajisťuje plynulost dopravy, sbírá data o hustotě
silničního provozu a posléze reguluje dopravní zácpy.
Tato organizacetaké neustále pracuje na vylepšení a zefektivnění obecných
životních podmínek, působení dopravy na obyvatelstvo a plynulosti všech druhů
dopravy. Vypracovává strategické plány úniku v případě katastrov. Kotroluje
a shromažduje data o všech dijcích, kanálech a vodních tocích. V případě katastrofy
vyhlašuje stav ohrožení a organizuje záchranné akce na celostátní úrovni. V tento
moment má Rijkswaterstaat neomezené pravomoci a všichni jsou povinni je
uposlechnout.
Jen pro ilustraci, jaké katastrofy mohou Nizozemí
potkat: protržení hráze, nadměrný přítok vody z tajícího sněhu v Alpách
a místní čerpací stanice ji nestačí odčerpávat do moře, extrémní vzedmutí
mořské hladiny/mořská bouře a vzedmutí hladiny řek proti proudu, požár nějaké z továren
(např. Shell), požár vrtu na zemní plyn atd. Možná Vás napadnou další, ale
lepší na to ani nemyslet. Je jen jediná celosvětově diskutovaná živelná
katastrofa, které se Nizozemci nebojí... a to je zvyšování hladin světových
moří. Prý jen zvýší dijky a je to vyřešené!
Na závěr bych pro zjednodušení pole působnosti
Rijkswaterstaatu shrnula do třech základních oblastí:
1.
Správa
a výstavba silniční sítě (dnes je hustota dálnic zhruba čtverec 20 x 20 km,
jsou vzájemně propojené)
2.
Správa
sítě splavných toků pro vodní dopravu
3.
Správa
sítě páteřních odvodňovacích kanálů
Slovníček pojmů užitých v textu:
Polder – území obehnané hrází a vysušené, dnes
obydlené nebo se zemědělským využitím
Dijk – hráz oddělující nejčastěji vodní tok a
polder. Vyskytují se i dijky oddělující dva poldery od sebe, tzv. spící hráze.
Dijksgraaf – správce jedné waterschap , dříve se
jednalo o nižšího šlechtice. Překlad hrabě
na dijku
Watergraaf – správce jedné waterschap, stejné jako
dijksgraaf, jen tato oblast nemá žádný důležitý dijk, jedná se třeba o oblast
kolem řek nebo za dunami moře. Překlad hrabě
na vodě.
Waterschap – vodohospodářská správa
Gracht – vodní kanál, sloužící k odvodnění polderu,
nejčastěji se tento název používá ve městech.
Sloot, stoka – odvodňovací kanál, nebývá hluboký.
Kanál – uměle vytvořený kanál buď na odvádění vody
nebo na propojení dvou řek
Rijkswaterstaat – ministerstvo vody, nejvyšší
státní organizace na správu a koordinaci dopravy a vody.
Já už se musím do toho Holandska jet konečně podívat. S přítelem jsme si řekli, že budeme investovat peníze a pak za ně budeme cestovat, ale k tomu už nedošlo. Tak to budu muset asi sama naplánovat a postavit ho před hotovou věc, protože jinak se nikam nepodívám :-) .
OdpovědětVymazat