O Nizozemí je známo, že je zemí
vody a hrází. 18,41% z celkové rozlohy pokrývá voda, t.j. delty velkých
řek jako je Rýn, Maasa a Šelda, odvodňovací kanály a nepřeberné množství
grachtů a stok. Když k tomu připočítáme fakt, že více než polovina území
se nachází geograficky pod hladinou moře (průměrná nadmořská výška je pak
pouhých -1,2 m), je to určitě
pozoruhodné, jak si Nizozemci vydobyli pro sebe kus země. Aby mohli trvale
obývat většinu svého území, je země chráněna důmyslným systémem hrází – tzv.
dijky. Navíc je k tomu všemu třeba neustále přitékající a podzemní vodu
odčerpávat. Toto čerpání probíhá navíc „do
kopce“.
Na území Nizozemského království
najdeme dva základní typy hrází, a to vodní a silniční. Vodní dijky oddělují břeh
řeky nebo moře od suché země. Není vyjímkou, že řeka teče o několik metrů výše,
než jsou pole či katastr obce. Pak se českému návstěvníkovi může stát, že jede
autem po silnici, která vede po vnitřní straně hráze a loď pluje „nad ním“.
(Tento jev lze celkem často zažít v okolí Schipolu, dálnice A4). Z tohoto hlediska je pro Rijkswaterstaat
jednodušší stavět aquadukty a tunely pro motoristy, než mosty přes vodní toky.
Jiný typ ochranné hráze najdeme
v obydlených oblastech. Tam je vystavěno nábřeží, tzv.kade na vnější straně
dijku. V mnohých městech se tato nábřeží využívají k parkování. Je
paradoxem, že nizozemská společnost neřeší možnost spadnutí auta nebo občana do
vody. Většina nábřeží nemá zábradlí nebo jiné bezpečnostní opatření. Kade je
jen zpevněná zeď nad vodou a končí vozovkou nebo chodníkem. Je to takový
otevřený prostor „volně ve vzduchu“, alespoň pro českého motoristu. A když
parkujete, záleží na Vaší řidičské schopnosti, zda své auto utopíte nebo jej
elegantně odložíte na parkovišti. Pokud Vám auto spadne do vody, zavoláte ANWB
a oni Vám auto za poplatek vyloví. Pak se to bere jako dopravní přestupek,
takže je to ještě plus malá pokuta. Horší je to v případě, že máte
v autě další spolujezce. Pokud se jedná o dospělé osoby, jsou mokří, ale
dostanou se nějak z auta ven. Problém
je s malými dětmi, pevně zapnutými do bezpečnostní sedačky, která se jim
stává na 99% osudnou. To je pak opravdu tragedie. Pokud si nevěříte, tak jako
já, tak raději parkujte na jiné ulici, kde není voda a parkování je tak
evropsky jednodušší.
Dalším z nizozemských dijků
je tzv. spící dijk „slaperdijk“. Jedná
se o záložní hráz v oblasti hustě obydlených lokalit. Tento dijk se staví
pro případ, že se hlavní hráz z nějakého důvodu protrhne nebo poškodí. Pak
by měla tato záložní hráz vodu zadržet. Navíc je o několik metrů nižší a dělí
ji od hlavní hráze minimálně jedno pole-polder, kam by se voda mohla
v případě nebezpečí rozlít. V prostoru mezi hlavní hrází a spící
hrází se nachází minimum obytných domů. Častokrát se zde setkáváme
s krásným prostředím a každý v duchu zatouží zde bydlet, ale riziko
zatopení je opravdu velké. Asi nejpatrnější spící hráze můžete vidět
v oblastech Biesbosch a Hollandch Diep (okolí města Dordrecht). Tyto hráze
se začaly stavět již v 15.století, kdy se několikráte stalo, že se hlavní
hráz protrhla a celá oblast byla zaplavena. Holanďani dobře vědí, že vodu je
opravdu těžké zastavit a natož pak nějak usměrnit.
Stavby hrází se mohou stát i
sociálním projektem. Ve 20. a 30.letech 20.století, t.j. v období celosvětové
krize, se nizozemská vláda rozhodla, že vystaví hráz na severu Severního
Holandska – dnes Afsluitdijk, která oddělila vody dnešního jezera IJsselmeer a
Severního moře. Dne 28.května 1932 byla slavnostně otevřena 32 kilometrů dlouhá
hráz, která spojila města Den Oever a Harlingen a dala později možnost vzniku
celé provincii Flevoland, jež se nachází ve vysušených polderech jezera IJsselmeer. V té době se po Evropě stavěli dálnice,
obranné zdi a razili tunely, aby se zaměstnali lidé a Nizozemská vláda přišla s nápadem
výstavby hráze, jež spojí dvě provincie a nadále nebude třeba celou zátoku
složitě objíždět.
Koncem patesátých let se pak
přikročilo k výstavbě dalších hrází a vysušování jednotlivých polderů, až
vznikla celá nová provincie Flevoland se správním střediskem Lelystad (město
založené v roce 1967 a nazvané po hlavním projektantu Afluitdijk Cornelisu
Lelym). Ale to už je jiné vyprávění.
Afluitdijk je vyprojektována tak,
že by po ní měla vést nejen silnice, ale i železnice. Zatím se NS dráhy o svůj záměr nepřihlásily a
neprojevily potřebu výstavby. Na hrázi je dost místa pro dvě tratě, ale železniční
síť Nizozemska s nimi v nejblišších letech nepočítá. Podle odborníků
není třeba budovat nákladné železniční spojení mezi dvěmi odlehlými
provinciálními městy. Autobusová doprava a osobní auto veškerý servis plně
zajistí. Navíc by byla železnice vystavena nepřízni počasí a mořským bouřím,
jelikož je vyprojektována na vnější straně hráze. Místo tu je, ale zatím z něho mají
prospěch jen rackové a rybáři. I tady se občas postaví něco ne zcela ekonomicky
rentabilního.
Ale zpátky k hrázím...stále
je jich spousta a jejich funkce je neodmyslitelná pro každého Holanďana. Po
katastrofálních povodních v únoru 1953 se vláda rozhodla, že vystaví
obranné hráze kolem celého pobřeží Zeelandu (samozřejmě toho Nizozemského).
Tehdy si při extrémní bouři protrhly ochranné dijky a chladná voda v noci zatopila
několik vesnic. Přímé oběti na životech nebyly vysoké, ale i tak to bylo
varování matky přírody, co všechno je schopna lidstvu udělat...Vláda okamžitě
rozhodla o výstavbě tzv. Deltawerk, systému uzavíratelných hrází na deltě řeky Šeldy. Tak postupně vznikl systém hrází, jež uzavřely
zátoky moře a proměnily je v tzv.vliet nebo jezero. Pokud si teď vezmete k ruce
mapu Nizozemí, najdete na ní Veersegatdam, Oosterscheldekering, Brouwersdam a
Haringvlietdam – ochranné hráze, na niž vede samozřejmě silnice a spojují tak
jednotlivé ostrovy Zeelandu. Již není třeba čekat na přívoz a postupně se
nechávat převážet z ostrova na ostrov, nebo celou oblast složitě objíždět
přes „pevnou zem“, t.j. přes Bergen op Zoom, Roosendaal, Bredu a Dordrecht.
Dnes se cesta autem po hrázích o více jak polovinu zkrátila. Každá hráz má
navíc zdymadla, takže se provoz lodí neomezil a rybáři stále mohou vyplouvat na
širé moře. Je pravdou, že spousta společností si postavila přístav před hrází,
a tak si zkracuje čas potřebný k vyložení lodě. Pro jejich úlovky je to
stejně jedno, jestli je ze dna lodi vyloví a pošlou je rovnou do mrazících boxů
před nebo za hrází. Jen pro posádky lodí je celý proces rychlejší, nemusí čekat,
až se zdymadlo otevře.
Tyto hráze také nečekaně vytvořily
ekologický problém... do zátok, vlietů, přestala přirozeně proudit voda a
začaly houfně hynout ryby. V ohrožení byly především druhy, které žijí na
rozhraní slané a sladké vody. Voda za hrází se stávala pomalu více a více
slanější a jednoho dne to bylo pro ryby příliš. Navíc to maximálně svědčilo
planktonu a ten vytvořil neprodyšnou hustou zelenou kaši. V ten okamžik se
musela otevřít záložní stavidla a celá oblast se musela propláchnout. Poté se
do zdymadel přidala speciální zařízení na třídění slané a sladné vody. Tady Nizozemci
aplikovali fyziku v praxi. Slaná voda je těžší a klesá ke dnu, tak ji tam
odsud pumpují pryč do moře, na povrchu teče lehčí sladká voda, ta moři nevadí,
a tak ji nechávají volně vytékat do moře....pro ekology a ryby je to vyřešeno,
pro námořníky se protáhl pobyt ve zdymedlech cestou do vnitrozemí o několik
desítek minut. Ale co jsou minuty proti zatopeným oblastem a nečekaným hmotným
škodám!
Když se vrátím k řece Šeldě,
tak ta dělá Nizozemcům i další starost. Ona se postupně zanáší pískem, to by
pro Nizozemce nebyla až tak velká tragedie, mají svůj přístav ve Vlissingenu,
kam lodě bez problému zajedou a zakotví. Ale dál proti proudu je Belgie a Šelda
je jediná přístupová cesta do přístavu v Antwerpách. Ano, přesně! Proč by
měli Nizozemci bagrovat řeku, když to nepotřebují a Antwerpy odčerpavájí
business z Rotterdamu. Tak to také dlouhá léta bylo... lodě plující do
Antwerp musely mít menší a menší ponor, na palubu si museli ve Vlissingenu
najmout speciálního pilota, zaplatit a doufat ...až to Belgičany jednoho dne přestalo
bavit. Dali stížnost k Evropskému soudu a ten Nizozemí nařídil, že v rámci
EU spolupráce musí řeku Šeldu dostatečně vybagrovat. Nizozemci z tohoto rozhodnutí
nadšením neskákali, ale zatím se vymlouvají na nedostatek bagrovacích lodí,
zkušeného personálu a peněz. Inu k čemu všemu se hodí ekonomická krize.
Samozřejmě jednoho dne to budou muset udělat, ale kdy, to zůstává otázkou a
lodě s větším ponorem musí tak zatím kotvit v Rotterdamu.
Ale jak se taková hráz staví? Je
několik způsobů, jak na to, ale uvedu jeden základní, historicky ověřený...Pokud
stavíme hráz, která je zatím na suchu, je to jednodušší. Nejdříve navršíme val z jílu,
potom na něj dáme síť z vrbových větví a zpevníme kameny. Talud (spád) na
straně k vodě je pozvolnější a tato strana je zpevněna kameny nebo
betonem, aby se nevymílala. Vnitřní stana je pokryta jen hlínou a trávou. Občas
se do hráze vysazují vrby, aby odčerpávaly podzemní vodu.
Pokud stavíme hráz na břehu
vodního toku, je to o mnoho složitější a většinou se jako základ používají
betonové bloky ( představte si kostky pro malé děti, ale s několikanásobnými
rozměry a váhou), které jeřáb pečlivě klade jednu vedle druhé. Kolem nich se
později usadí písek a vytvoří hráz, která vypadá relativně přirozeně.
Jinou technologii používají
Nizozemci při výstavbě přístavů nebo umělých ostovů. To pak ke slovu přijdou
sací lodě, jež sají dále od břehu písek ze dna a ten pak pod tlakem stříkají na
dané místo. To opakují tak dlouho, až se z vody vynoří ostrov. Ten
následně zpevní molem a ochrání vrstvou betonových bloků. Tak se postupně
vynořuje z vody např. Maasvlakte 2, rozšíření Europoortu Rotterdam o
několik hektarů pevné půdy. Tady bych doporučila buď film na www.youtube.com
nebo se přímo jet na Maasvlakte 2 podívat, centrum Futureland stojí 100% za
návštěvu. Stejnou technologii uplatnili Holanďani řed lety v Dubaji, když
tam Arabům stavěli poloostrovy ve tvaru zeměkoule nebo palmy. Sami Nizezemci o
tomto projektu mluví jako cvičném úkolu pro vlastní přístav.
Poslední technikou, jak vytvořit
a využít hráze, je vysušení polderu. Již dříve jsem se zmínila o jezeru IJsselmeer,
kde část byla ohražena dijkem a následně vysušena. Pumpy odčerpaly přebytečnou
vodu, na pole se nasila řepka, aby snížila obsah soli v půdě a po 5 letech
se mohlo začít se stavbou města. V případě
Lelystadu se postupovalo podle tehdy nejnovějších urbanistických a
sociologických studií. I noví obyvatelé města byli vybíráni podle předem daných
pravidel... vzdělání, věk, zájmy. Tak vznikl unikátní vzorek populace, který
byl dlouhá léta pozorován, jak se bude vyvíjet a co se s nimi stane. Takové
terarium s bílými myškami na živo. Výsledky nejsou příliš pozitivní a
uměle uspořádaný život lidem příliš nesvědčí. Před několika lety vláda dobrovolně
přistoupila na „volný pohyb obyvatel Lelystadu“, aby se z něj nestal
postrach v nizozemské populaci.
V Nizozemí nemáte horizont
ohraničený kopci, ani horami, tady vidíte jen hráze a zase hráze. Mnohdy není
vidět příliš daleko do kraje, protože vám ve výhledu brání nějaký ten dijk. Ani
mořem se na většině míst nemůžete jako turista pokochat, jelikož jsou pláž a
mořské vlny schovány za ochranným dijkem a vy musíte nejdříve vystoupit z auta,
vyšplhat se nahoru a pak se teprve kochat. Na vrcholu hráze zažívá každý
průměrný Holanďan stejný pocit, jako my Češi na horách.
Věřte, že celá společnost se maximálně
snaží, aby prožila svůj život v suchu a bezpečí a nohy si namočila pouze v létě na pláži v Hoek van Holland.
Hezký článek. Ta informace o Dubaji pro mě byla novinka. Ale koneckonců je to logické. Ohledně pocitu na vrcholku hráze: v jedné knize se "holandská" hrdinka obdivuje kopcům jižní Moravy. Opravdu mě to pobavilo. Ačkoliv očividně ve srovnání s Nizozemskem není jižní Morava taková placka, jako se Valachům jeví.
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatNo pro Nizozemce u Kolína není žádná rovina...tak jak si to myslí každý čech.
OdpovědětVymazatStudovala jsem zeměpis a tento článek mi i přes to, že jsem do Nizozemí blázen a mnohokrát jsem v něm letecky s letenkyzababku.eu cestovala, utvrdil v tom, že toho stále vím strašně málo oproti ostatním lidem. Do Nizozemí (Holandska) by se měl podívat každý Čech. Změní vám to pohled na svět.
OdpovědětVymazat