„Rijkdom en dubbeltje kennen elkaar“ ( Bohatství a mědák se vzájemně znají. Kdo šetří, má za
tři.)
Nejdříve než
vůbec začnete cokoli číst o Nizozemí, měli byste znát alespoň základní data o tomto
království. Ponořme se na chvilku do hodin zeměpisu a dějepisu, takové
multi-edukativní hodiny.
Nizozemské
království leží na úplném severozápadním okraji Evropy, t.j. na pobřeží Severního
moře, a sousedí s Německou spolkouvou republikou a Belgií. Více sousedů na
kontinentu nemá, možná ještě přes moře Spojené království Velké Británie. Ale více jich opravdu nemají. Samozřejmě mají
ještě pár koloniálních držav, ale ty nebudu detailně uvádět. Budeme se bavit
pouze o Nizozemí, které leží v Evropě a jež je jedním z nejstarších členů
Evropské unie.
Takže pozor,
hodina zeměpisu začiná! Nejdříve je nutno si zapamatovat přený název země. V žádném
případě nelze Nizozemí nazývat Holandskem. Chyba jako hrom! To je jako byste
nazývali Českou republiku Čechami nebo Spojené království Velké Británie jenom
Anglií. Takže správně se budeme bavit o Nizozemském království, nebo Nizozemí.
Proč ne
Holandsko, když každý to říká? To jsou jen dvě současné provincie Jižní
Holandsko ( Rotterdam) a Severní Holandsko (Haarlem) a historicky to byla pouze
západní část dnešního území. Takže zpátky do hodiny zeměpisu!
Rozlohou je
Nizozemí na 131.místě na světě. Přestože je celkem malé, asi dvě třetiny českého území, t.j. 41.526 km²,
žije na tomhle malém kousku země, jež ještě z 18,41% zabírá voda, více než
16.850 mil. obyvatel. Ti, kdo jsou dobří v matematicce, už vědí, že zde žije
502 obyvatel na km². To posunulo Nizozemí na špičku světových statistických
žebříčků a obsadili v disciplíně – hustota obyvatel, krásné 15.místo. Pokud bychom hledali ještě další
statisticko-ekonomicko-zeměpisné úspěchy, tak se musíme zmínit o hrubém domácím
produktu, jež je 0,890 HDI a jež vynesl Nizozemí na 7.místo na světě. Prostě
jsou šikovní a pracovití!
Samozřejmě na to
nejsou sami. Království je plné přistěhovalců a cizinců. S těmi si tady
vědí rady a něžně je nutí k procesu naturalizace, tzv. inburgering. Během
pár let musíte jako cizinec složit zkoušku ze znalosti holandštiny, historie a
pár základních společensko-historických dat. Pokud přicházíte z členské země EU
(kde jsme si všichni rovni), tento proces podstupovat nemusíte. Výhoda i nevýhoda.
Jak se na to podíváme! Nic nemusíte, ale pokud chcete v Nizozemí pohodlně
a plnohodnotně žít, měli byste mluvit a hlavně rozumět holandsky. Kurzy, které
jsou pro mimo-Eu cizince zdarma, jsou pro vás za peníze. Studijní materiál také
něco stojí a samotná zkouška z jazyka
a reálií není pro nás bohužel zdarma. Takže suma-sumarum, pokud tady jako Eu
občan chcete dlouhodobě žít, musíte za jazykové know-how platit. To takoví Marokánci,
Turci, Indonésané či Antiliáni nemusí. Ti zase musí během 10 let složit inburgering-zkoušku.
Co je lepší? Opravdu nevím.
Ale zpátky ke
geografickým datům. Každý žák si musí pamatovat, jaké řeky zemí protékají,
nejvyšší horu a podobně. Řek najdeme v Nizozemí několik, skoro žádná tady
nepraní, ale přítékají z Německa, Francie či Švýcarska. Řekou číslo jedna
je Rýn. Ten se zde potkává s francouzskou Maasou a nakonec ve spletité
deltě končí v Severním moři. Nesmíme samozřejmě zapomenout na řeku
Scheldu, jež tvoří hranici mezi Nizozemím a Belgií a která spojuje belgické
Antwerpy s mořem. Pak je tu opravdu holandský IJssel. Ten sice nemá žádný
pramen, ale je jedním z četných ramen Rýna. Řeky tady končí svou
předlouhou cestu Evropou a vlévají se na několika místech do moře. Samozřejmě
je podnikaví holandští mořeplavci využívají k lodní dopravě. Tak můžete
lodí z Hoek van Holland doplout až do Basileje ve Švýcarsku nebo dovést
uhlí do oblasi Porýní-Vestfálsko v SRN, či s malou motorou lodí
doplout až do středozemního moře, do Marseille. Že to není možné? Ale ano.
Poplujete několik dní proti proudu Maasy až do Francie, tam je kanál, který vám
pomocí zdymadel a lodních výtahů pomůže vyjet na kopec a pak už sjedete „dolů“
k moři po Rhôně. Otázka pár týdnů a trochy peněz, ale pak už vám nic
nebrání se opalovat na středozemských plážích.
Když už mluvím o
těch kopcích ve Francii, v Nizozemí jich moc nenajdeme. V provincii Limburg
(Maastricht) je naše nejvyšší hora – Vaalserberg, celých 321 m.n.m. Navíc se
musíme o její vrchol dělit se svými sousedy, jedna třetina patří Belgii, jedna
je Německa a ta poslední je Nizozemská. Ale... neplačte! Na vrchol vede
sedačková lanovka, abyste se nemuseli do takového kopce trmácet po svých. Nakonec uděláte ještě krok a jste v Belgii,
kde se můžete kochat pohledem do kraje z místní rozhledny. Kromě kousku
Arden, je Nizozemí placaté. Co chvíli váš pohled sice zacloní nějaká hráz – tady ji říkáme dijk. Při svých turistických
toulkách krajinou nejednou narazíte na vodu, bezpočet kanálů, řek a říčních
ramen. Pak je třeba jít a jít po břehu a věřit, že objevíte někde most. V minulých
stoletích to řešili dlouhým bidlem. To si každý farmář nosil na rameni s sebou
a když musel překonat kanál, prostě přeskočil. Dneska už nejsme takoví
sportovci a raději jdeme o pár kroků dál a přijdeme pohodlně po mostě. Voda je
tady všude a je neodmyslitelnou součástí nizozemské kultury. Například pro
slovo kanál/stoka odvádějící vodu mají holanďané několik slov, přesně podle její
funkce a velikosti. Ale o tom více v jiné
kapitole věnované vodě.
Nadmořská výška
se zde pohybuje kolem 0 metrů. Ale více než 30% území leží pod hladinou moře,
tedy matematicky. Prakticky jsou ta místa suchá, protože je non-stop odčerpání
vody udržuje suchými a trvale obytelnými. Nelze se rovněž nezmínit o nejnišším
bodě království, jež se nachází v blízkosti Rotterdamu (míjíme jej po
dálnici A20 směrem na Goudu) a jež leží 6,74 m. pod hladinou moře.
Voda a stavilita
podloží ovlivňuje i stavbu mostů a tunelů. Protože po řekách plujou i velké
lodě, je lepší postavit pod řekou tunel než most přes ni. Také je mnohdy břeh
řeky, hned za hrází, o několik metrů níže než je hladina vody v říčním korytě.
To je samozřejmě nevýhoda pro fotografující turisty, kteří se těší na krásnou
fotečku řeky Rýna nebo Maasy a místo toho, jedou tunelem a loď jim klidně pluje
nad hlavou.
A co města? Jsou
nad nebo pod vodou?
Hlavní město –
Amsterdam má hustou síť odvodňovacích kanálů a tak je jen-tak-tak nad vodou.
Domy stojí na dřevěných nebo modernějších betonových pilotech, sice se pomalu
naklánějí na jednu nebo druhou stranu, ale zatím stojí. Turista se může kochat!
Den Haag, město schované za dunami písku, poskytuje útočiště vládním orgánům,
parlamentu, ministerstvům i královně samotné. Je zvláštní, že vláda ani královna
nesídlí v hlavním městě, ale v Den Haagu (asi 50 km jižně od
Amsterdamu). Tady se ve vodě zrcadlí storobylý palác parlamentu Het Binnenhof,
pracovní pálác královny, reprezentativní královský palác Noordeinde, na
předměstí je pak její soukromá rezidence - palác Soestdijk. Aby to nebylo tak
jednoduché, tak má královna ještě několik dalších paláců po celé zemi.
Královskou hrobku
a temnější momenty holandské historie je třeba hledat ve městě Delfty, asi 15
km jižně od Den Haagu. To už je jen kousek od ekonomického srdce země - města Rotterdam. To žije přístavem a
obchodem. Vylož, nalož, prodej a něco na tom vydělej! Tady prodávají i košile s vyhrnutými
rukávy, aby člověk neztrácel zbytečně čas. Rotterdam je moderní město, plné
mrakodrapů a moderního designu. Vše je nové, fuknční, i když ne moc krásné. Inu
přístav... funkčnost a rychlost výstavby je důležitější než nějaké ty ozdoby a
super design.
Dalším městem,
které si motorista zapamatuje je Utrecht. Ať jedete odkudkoli, na každém
dálničním ukazateli je vždy Utrecht. To že se jinde říká, že všechny cesty
vedou do Říma, tady neplatí. Všechny cesty vedou do Utrechtu! Ten leží v pomyslném
středu království, a proto se tam sjíždějí všechny dálnice a železniční trati.
Když je nějaká zemská výstava, je v Utrechtu. Když se koná konference, je
tam také. Když je řeba se sejít s přáteli ze všech koutů země, kam jedeme?
Ano, správně, do Utrechtu. Popravdě
řečeno, je to krásné starobylé město s idilickými terasami na břehu
grachtu a noblesou univeristního města. Určitě stojí za návštěvu.
Takto bychom
mohli pokračovat výčtem dalších a dalších měst, ale to si schovám do další
kapitoli.
Po krátkém
odpočinku na břehu grachtu, se vrhněme na nizozemské provincie. Co to je??? Přeci
ekvivalent našich krajů. Nizozemí je rozděleno do celkem 12 provincií, jež mají
každá svého Commissaris van de Koningin (funkce hejtmana, ale ten tady není zvolen
ve volbách, ale je ustanovem na dobu 6 let ministry a samozřejmě skládá slib
věrnosti královně). Jedinou vyjímku tvoří provincie Limburg, kde mají guvernéra
(kdysi byla provincie Limburg polosamostatným knížectvím a dodnes to nikdo
politicky nesrovnal). Provincie se od sebe vzájemně liší nejen skladbou
obyvatelstva, ale i průmyslem a obchodem.
Provincie: hl.město:
Groningen Groningen
Friesland Leeuwarden vlastní jazyk – Fríština, provincie Fryslân
Flevoland Lelystad nejmladší provincie, od 1.1.1986
Drente Assen nejvíce senionů
Overijssel Zwolle
Noord-Holland Haarlem sem patří i hl.město Amsterdam Zuid-Holland Rotterdam největší přístav Evropy: Europoort
Utrecht Utrecht nejmenší provincie, arcibiskupství
Gelderland Arnhem
Noord-Brabant Den Bosch pozor- Brabant je také v Belgii Zeeland Middelburg nejvíce vodních ploch, vliv na jméno Nového Zélandu
Limburg Maastricht specifické postavení v rámci provincií
Groningen Groningen
Friesland Leeuwarden vlastní jazyk – Fríština, provincie Fryslân
Flevoland Lelystad nejmladší provincie, od 1.1.1986
Drente Assen nejvíce senionů
Overijssel Zwolle
Noord-Holland Haarlem sem patří i hl.město Amsterdam Zuid-Holland Rotterdam největší přístav Evropy: Europoort
Utrecht Utrecht nejmenší provincie, arcibiskupství
Gelderland Arnhem
Noord-Brabant Den Bosch pozor- Brabant je také v Belgii Zeeland Middelburg nejvíce vodních ploch, vliv na jméno Nového Zélandu
Limburg Maastricht specifické postavení v rámci provincií
Každá provincie
má několik měst a obcí, v holandštině nazývaných Gemeente. Těch po celém
Nizozemí napočítáme celkem 415 a v čele každé stojí burgemeester (starosta).
Ten spolupracuje jak se sousedními starosty, tak i s provincií a
ministerstvy. Gemeente je nejmenší nizozemskou správní jednotkou a každý obyvatel,
vyřizuje na radnici (gemeenthuis) své záležitosti a radnice se stará o pohodový
život svých obyvatel. Starosta, který je nestraník a není volen (je vybrán na
základě výběrového řízení a je to jeho zaměstnání, nikoli volená funkce),
presentuje práci svých úředníků (amtenaar) a rádců (wethouder).
Zajímavou správní
jednoutkou je tzv. Randstad, městská aglomerace kolem Rotterdamu, Den Haagu a
Amsterdamu. Jedná se o úzkou spolupráci několika obcí, jež společně koordinují
dopravu, policii a další rozvoj v tomto souměstí. Všichni dohromady se
starají o blaho asi 7 milionů lidí.
Zvoní! Nebo došel
benzín? Dobře, dobře, končím tuhle zeměpisnou kapitolu a vrhám se na dějiny a
královskou rodinu.
Žádné komentáře:
Okomentovat